A PMS

AZOK A SZÖRNYŰ NAPOK.

Ugye te is tapasztaltad már, hogy vannak olyan napok, amikor indulás előtt elfelejted a villanyt lekapcsolni, a villanyszámlát befizetni és a halaknak enni adni? És ráadásul a lépcsőházban rögtön a szomszéd nénivel is összeveszel, mert megint a pletykáival traktál és az irodában veszed észre, hogy az egyik lábadra a csíkos, a másikra pedig a sima rózsaszín zoknit vetted fel? Az ember lánya ilyenkor úgy érzi, jobb lenne elbujdokolni a világ elől vagy rögtön egy lakatlan szigetet bérbe venni.

Hát ezek a napok képezik az ún. premenstruációs szindrómát vagy ahogy csak röviden szokták becézni a PMS-t. Képzeld, a menstruáció előtti feszültség egyes feltételezések szerint a 20 és 50 év közötti, fejlett országokban élő nőknek egyharmadát, de akár felét is érintheti! Egy másik kutatás szerint a PMS a válások egyik leggyakoribb oka. Sokan hallottak a PMS-ről, de nem igazén értik, hogy mi az. A PMS sajnos teljesen valóságos állapot, amely a 14 és 50 év közötti nők 40 százalékát (tehát száz nőből negyven) érinti. Egyes nőknél ezek a tünetek olyan erős formában jelentkeznek, hogy megszokott napi tevékenységüket is akadályozzák.

HONNAN TUDOD, HOGY NEKED EZ VAN?

Ma már orvosilag is általánosan elismert tény, hogy a PMS létezik, és súlyos hatással lehet a nők életére, személyes kapcsolataira és munkájára. Az orvos szakértők sem teljesen biztosak abban, hogy a PMS-t pontosan mi okozza, de véleményük szerint a tünetek a menstruációs ciklus második felében fellépő hormonszint-változásokból eredhetnek. Minden hónapban két héttel a menstruáció előtt a szervezetedben található, ún. női nemi hormonok összecsapnak, az ösztrogén és a progeszteron hadak gyülekezni kezdenek. Ezek a menstruációs ciklust szabályozó női nemi hormonok normális körülmények között egymást segítve dolgoznak. A baj akkor lép fel, amikor az egyik megpróbál túltenni a másikon, ekkor felborul a szervezetedben kialakult érzékeny egyensúly.

Némelyek a nemi hormonok ingadozásából mit sem vesznek észre; a progeszteron és az ösztrogén békésen kiegyeznek egymással, mielőtt még bármelyik fél kardot rántana. Mások viszont nem ilyen szerencsések! Akad olyan nő, akinek az ösztrogénszintje emelkedik felül, és ettől szorongó és túlérzékeny lesz. Másoknak meg a progeszteron szintje nő a kelleténél magasabbra, és ettől depresszióssá és kimerültté válnak. A csata napokig is eltarthat! Ilyenkor a hasad felpuffad, úgy érzed, mintha meghíztál volna, fáj a fejed és úgy érzed, beszakad a hátad; pattanások jelennek meg az arcodon, a melleid pedig iszonyúan túlérzékenyek. A hangulatodról jobb nem beszélni, ok nélkül változhat, az eufóriától egészen a depresszióig, és ehhez még betegesen kívánod az édességet is! Azután a csapatok visszavonulnak, visszatér a lelki nyugalmad és megjön a havi vérzésed. Egy mindenesetre biztos: a PMS a havivérzési ciklussal kapcsolatos, ugyanis sem a serdülőkor előtt, sem a változás kora után nem fordul elő.

MIK A TÜNETEK?

Kialakulásában a hormonális változások mellett szerepet játszanak pszichológiai tényezők is. A menstruációval kapcsolatos negatív hiedelmek miatt szinte tradícióként emlegetik már nagyanyáink is, hogy a menstruáló nő ingerlékenyebb, érzékenyebb. A panaszaid miatt konfliktusba is kerülhetsz környezeteddel, ami tovább rontja a pszichés tüneteidet. Persze a környezet megértő, elfogadó és támogató hozzáállása sokat javít a kellemetlenségeken. Szóval lássuk, mik a leggyakoribb tünetek. Ezeket két csoportra bonthatjuk, a testi és lelki vagy pszichés tünetekre:

Testi tünetek:

  • fejfájás
  • szédülés
  • haspuffadás, feszülés
  • testsúlynövekedés
  • a mell feszülése, érzékenysége
  • álmatlanság vagy aluszékonyság
  • székrekedés, puffadás
  • farkasétvágy vagy éppen étvágytalanság
  • izom- és ízületi fájdalmak

Pszichés tünetek:

  • ingerlékenység
  • fáradékonyság
  • idegesség
  • szorongás, feszültség
  • rossz hangulat, reménytelenség, depresszió
  • csökkent érdeklődés
  • a figyelem összpontosítás zavara
  • emlékezetzavarok
  • enerváltság

A felsorolt tünetek lehetnek enyhék vagy súlyosak, és a legváltozatosabb kombinációkban jelentkezhetnek. Van, aki csak egyszerűen kedvetlen, mások "kibírhatatlan hárpiákká" válnak. Lehet, hogy ezt a környezeted nehezen viseli, azonban mindig te szenvedsz a leginkább, és a pszichés tüneteid a legkínzóbbak! Ahhoz, hogy felismerd önmagadon a PMS-t, legegyszerűbb, ha naptárat vezetsz, amelyben bejegyzed, hogy a tünetek melyik napokon várhatóak.

MIT TEHETÜNK, HOGY KÖNNYEBBEN VISELJÜK?

Enyhébb esetben néhány egészen egyszerű dolog is segíthet a tünetek enyhítésében. Ilyen például a kritikus napokban sok zöldség, gyümölcs és napi 2-3 liter folyadék fogyasztása. A kevés zsiradék-, kávé-, alkohol-, sófogyasztás és a dohányzás mellőzése szintén segíthet. A szellemi tréning, mellyel a félelem leküzdhető, a sok mozgás, a rendszeres sport, meditációs technikák, valamint a meleg, kellemes kádfürdő javasolható. Ha valaki ezekkel együtt még mindig nagyon szenved a fent említett tünetek valamelyikétől, megpróbálkozhat egy gyógynövénykivonatot tartalmazó gyógyszerrel is, természetesen a nőgyógyásszal konzultálva előtte. Ez a növény a barátcserje vagy barátbors, melyet már az ókori Görögországban is használtak különböző nőgyógyászatinak tartott panaszok kezelésére. A növényi kivonat fokozza a női nemi hormonok termelését, ezáltal képes arra, hogy mind a panaszok csökkentésében, mind pedig egy tökéletesen szabályos ciklus rendezésében is részt vegyen. És most lássuk azt a 10 tuti tippet, mely biztosan segít neked is tüneteid elviselhetőbbé tételében!

A 10 LEGFONTOSABB TANÁCS A PMS ENYHÍTÉSÉRE

1. A pozitív hozzáállás segít megbirkózni a bajjal!

Kapcsolódj ki! Legyél különösen kedves magadhoz ezeken az embertpróbáló napokon. A környezetedben mindenki hálás lesz neked érte! A fontos döntések meghozatalát halaszd akkorra, mikor már jobban vagy. Az alvás és pihenés különösen fontos. A stressztől még hevesebben jelentkeznek a tünetek.

2. Legyél aktívabb!

A nem túl kimerítő testmozgás javítja a vérkeringésed, ellazítja az izmaidat. Gyalogolj friss tempóban a szabad levegőn, ússz néhány hosszt, kocogj a házatok körül! Az agy a testmozgás hatására fájdalomenyhítő és kedélyjavító hormonokat, endorfinokat termel, melyek mennyisége a testmozgás hatására megnövekszik. A rendszeres testmozgás talán a legjobb módszer arra, hogy a lehető legenyhébbre csökkentsd, vagy akár teljesen meg is szüntesd a PMS tüneteit, és hogy úgy általában jobb legyen a testi-lelki közérzeted.

3. Egyél gyakran, de keveset! Figyelj oda, hogy mit eszel!

A rossz táplálkozási szokások nem okoznak PMS-t, de bizonyos étrendi tényezők súlyosbítják a tüneteket. Javasolt a szénhidrát-szegény étrend. Egyél több zöldséget, gyümölcsöt, és teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket. A kalcium, a B6- és E-vitamin már sok nőn segített.

4. Majd meghalsz a cukorért?

A PMS ideje alatt a nők a szokásos cukormennyiség háromszorosát fogyasztják el. Mérsékeld a kalóriabevitelt! Iktasd ki az étrendedből az alacsony tápértékű üdítőket és a finomított szénhidrátot tartalmazó édességeket! Ha engedsz az édesség iránti vágyadnak, csak rontasz a helyzeteden, fokozod a szorongást és a hangulati labilitást. Az édességet friss gyümölcsökkel kell pótolni. Próbáld a magnéziumot is bevenni az étrendedbe!

5. Fogyassz kevesebb tejterméket!

Napi egy vagy két pohár alacsony zsírtartalmú tejet, sovány túrót vagy joghurtot fogyaszthatsz, de ennél többet nem. A tejtermékekben lévő tejcukor gátolhatja a szervezetedben a magnézium felvételét, márpedig ez az ásványi anyag segíti az ösztrogénszint szabályozását.

6. Száműzd a zsírokat!

Az állati eredetű zsiradékok elősegíthetik az ösztrogénszint emelkedését. Zsír vagy vaj helyett használj többszörösen telítetlen növényi olajokat!

7. Korlátozd a koffeinfogyasztásod!

Csak kis mennyiségben fogyassz kávét, teát és egyéb koffein tartalmazó élelmiszereket. A koffein ugyanis fokozza az emlő érzékenységét, a szorongást és az ingerlékenységet.

8. Kevesebb sófogyasztással is enyhülhetnek tüneteid.

Ezáltal csökkentheted szervezeted folyadék-visszatartását és a dagadtság érzésed is csökkentheted.

9. Hormonális fogamzásgátló eszközök:

A fogamzásgátló tabletta és a hüvelyen belüli hormonális fogamzásgátló használata sok nő tüneteit enyhíthetik.

10. Egy kis lepedőgyakorlat nem árthat!

A PMS-t gyakran kísérő izomfájdalmakon és a vérkeringési zavarokon segít a szex. A kielégülés során ritmikusan összehúzódó méhből távozik a pangó vér.

Az egészségi állapotoddal vagy kezeléseddel kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosod kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdésed merül fel, lépj kapcsolatba kezelőorvosoddal! Mindig egyeztess orvosoddal, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósítasz.